cennik copywritera

COPYWRITING - CENNIK JAWNY CZY UKRYTY?

Cennik usług to najchętniej odwiedzana zakładka na stronie copywritera. Co wpływa na wycenę tekstu i dlaczego część wykonawców nie decyduje się na publikację cenników?

*  

Cena za 1000 znaków, czyli o co najczęściej pytają klienci?

Wycena usług z tzw. branży twórczej nie należy do najłatwiejszych. Tekst tekstowi nierówny – jeden będzie wymagał skrupulatnego wyszukiwania informacji, inny powstanie „od ręki”. Na potrzeby usług copywriterskich (lub redakcyjnych) przyjęło się podawanie wyceny za tysiąc znaków ze spacją*. Takim przelicznikiem posługują się też klienci, pytający o ofertę. Problem w tym, że formułka „1000 zzs” wymaga prawie zawsze doprecyzowania… [sprawdź, co zrobić, by uzyskać możliwie optymalną wycenę zlecenia].

Cennik na stronie copywritera – wady i zalety

Podawanie pełnego cennika usług copywriterskich ma tyleż zwolenników, co przeciwników. Dostęp do pełnego zestawienia to z pewnością duże udogodnienie dla klienta. Łatwiej o rozplanowanie budżetu i wybór najbardziej korzystnej oferty. Istotna jest też oszczędność czasu. Przejrzystość i ujednolicenie oferty mogą znacząco przyspieszyć proces ewentualnej transakcji. Co ważne szczególnie w przypadku klientów, którzy nie mają czasu na dopytywanie o szczegóły oferty.

 

                        copywriting cennik 01  copywriter cennik 02   

 

Z punktu widzenia wykonawcy kwestia podania pełnego cennika nie jest jednak oczywista. Czas wykonania, wymagająca tematyka, dodatkowe wytyczne od zleceniodawcy – to najważniejsze czynniki, wpływające na zróżnicowanie wyceny (nawet dla tej samej kategorii tekstu). Jawność ma swoje plusy, ale może też obrócić się przeciw wykonawcy. Zbyt duża rozpiętość cen może budzić wątpliwości. Musimy też zawsze wziąć pod uwagę ewentualną reakcję innych wykonawców np. podanie konkurencyjnych stawek.

Widełki vs. indywidualna wycena

„Wycena indywidualna”, „do negocjacji” – dwie frazy, które spotykają się ze skrajnie różnymi reakcjami klientów, nie tylko na portalach ogłoszeniowych… Dla jednych czekanie na indywidualną wycenę zlecenia jest stratą czasu, inni widzą w tym możliwość wynegocjowania korzystnych stawek lub dodatkowych usług.

Rozwiązaniem, które usatysfakcjonuje obydwie strony, może być podanie widełek wyceny podstawowych typów usług copywriterskich. Efekt? Potencjalnie większe pole manewru zarówno dla klienta (łatwość oszacowania wydatków) jak i wykonawcy (możliwość dostosowania wyceny do tematyki tekstu, poziomu trudności, dodatkowych wymagań itp.).

*

*Zdarzają się też wyceny za ilość słów w tekście lub za ilość znaków bez spacji. Pierwszy typ wyceny jest charakterystyczny dla copywritingu anglojęzycznego. Drugi, na szczęście coraz rzadkiej spotykany, przez większość piszących traktowany jest jako humorystyczna ciekawostka 😉

 
Wstecz